HMG iNFRA og Hammerglass ble tidlig involvert i konstruksjonsarbeidet av Vikhammer jernbanestasjon nord for Trondheim. Arbeidet var konsentrert rundt to heistårn med tilhørende trapper samt en gangbro som binder sammen de to tårnene. Både Norconsult, som vant konstruksjonsoppdraget, og BaneNor var enige om å bruke en lettvektsløsning i polykarbonat for å oppnå en mer smidig stålkonstruksjon, en enklere og mer kostnadseffektiv glassmontasje samt redusert risiko for fremtidige glassbytter på grunn av knust glass.
– Glassbytte over og rundt jernbanespor innebærer ofte store kostnader, da det kan kreve sporstenging, og det kan være utfordrende å få nødvendig løfteutstyr på plass på perrongene, konstaterer Bengt Nilsson, daglig leder i HMG iNFRA.
Under de innledende designfasene i 2018 og 2019 hadde HMG iNFRA sine konstruktører tett dialog med Norconsults tilsvarende fagpersoner for å tydeliggjøre forskjeller i innfesting mellom glass og polykarbonat (PC), der PC tillater større bevegelsesfrihet forutsatt at det tas hensyn til innfestingsløsningene på et tidlig stadium. Entreprenøren Trym ble etter hvert tildelt totalentreprisen og valgte den lokale glassmesteren/fasadesystemprodusenten Daaland i Trondheim for installasjon av glasspartiene. Daaland bestilte i sin tur polykarbonatløsningene fra Hammerglass, som også hadde ansvar for å måle inn alle ruter på stedet samt stille med montasjeleder under installasjonen. Kontakten ble etablert i mai 2020, og installasjonen kunne starte i januar 2021 etter at montører og konstruktører fra Förslöv hadde reist til Vikhammer for oppmåling – en ikke helt ukomplisert reise under de rådende koronatider. Montasjen måtte derfor instrueres digitalt da Norge hadde innført strenge innreiseregler ved tidspunktet for montasjestart.
Prosessen forløp problemfritt, og rutene på opptil 2x5 meter (liggende plater) kunne monteres med Hammerglass fixpoints samt våre stålbaserte klemprofiler.
– Nettopp heistårn, trapper og gangbroer over spor har blitt noe av en spesialitet for våre konstruktører. Erfaringen fra en rekke lignende oppdrag gjør det enklere å utvikle gode løsninger på kompliserte problemstillinger, sier Bengt Nilsson.
